УРОК - ТВОРЧЕ ПОЛЕ ВЧИТЕЛЯ ТА УЧНЯ.

УРОК – ЦЕ ДЗЕРКАЛО ЗАГАЛЬНОЇ І ПЕДАГОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ ВЧИТЕЛЯ, МІРИЛО ЙОГО ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО БАГАТСТВА, ПОКАЗНИК ЙОГО КРУГОЗОРУ ТА ЕРУДИЦІЇ.

     Бути  вчителем предмету,якому  у навчальному плані  відведено всього одну годину на тиждень, і при цьому утримати його в рейтингу найулюбленіших предметів учнів, справа дуже відповідальна. Адже кожен урок повинен бути неповторним і цікавим,активним і розвиваючим, інтригуючим і стимулюючим до творчої активності, до пізнання і творення прекрасного.

     Готуючись до кожного уроку, я намагаюсь чітко уявити, яким він має бути, як вирішити його основні  завдання навчання, розвитку і виховання дітей. Урок образотворчого мистецтва, на мою думку, це урок, який повинен оптимально реалізовувати творчі потреби і можливості  кожної дитини, незалежно від рівня навчальних досягнень з інших предметів. Це урок, результатом якого повинна бути не оцінка, а внутрішній стан задоволення самим собою, результатами своєї роботи і появою щоразу  нового  стимулу до творчості.

    Вирішувати педагогічні завдання лише старими методами неможливо, тому у роботі часто використовую сучасне обладнання кабінету (комп'ютер, ноутбук, мультимедійна дошка, проектор, Internet). Це дозволяє застосовувати у практиці інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ). ІКТ на уроках образотворчого мистецтва  використовую як джерело навчальної інформації, як наочний посібник, як графічний редактор.

     Тренінгові технології стимулюють активність  та відкритість учнів, сприяють розвитку розумових та творчих здібностей, вмінню розуміти свій внутрішній світ.

     Елементи технології ТРІЗ вчать учнів помічати незвичайне у звичайних речах, творчо і нестандартно підходити до вирішення завдань уроку, вміти помилки перетворювати у позитивний досвід.

    Гармонійно поєднуючи ці та елементи інших технологій навчання, я щоразу намагаюсь отримати  у двосторонньому порядку 45 хвилин яскравих емоцій, задоволення від роботи, радості успіху творення прекрасного і пізнання невідомого у відомому.

Урок-тренінг...

Що таке тренінг?

Тренінг – це форма групової роботи, яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між

собою та із тренером.

Урок-тренінг - це одночасно: цікавий процес пізнання себе та інших; спілкування; ефективна форма

опанування знань; інструмент для формування умінь і навичок; форма розширення досвіду.  

Тренінг – це

• Нові підходи: співпраця, відкритість, активність, відповідальність.

• Нові знання: інтенсивне засвоєння,  уточнення, позитивні цінності, зміна ірраціональних 

  переконань і оновлення психологічних установок.

• Позитивні цінності, ставлення, ідеали.

• Нові уміння і навички: ефективної комунікації, самоконтролю, роботи в команді, прийняття рішень. 

Позитивні можливості уроку-тренінгу:

•   Створює доброзичливе емоційне налаштування у групі.

•  Укріплює культурну ідентичність, допомагає подоланню язикового бар’єру.

•  Дає можливість дитині виражати свої почуття у соціально прийнятній формі.

•  Розвиває почуття внутрішнього контролю.

•  Сприяє творчому самовираженню, розвитку уяви, практичних навичок образотворчої діяльності.

•  Знижує негативні емоційні стани та їх прояви.

Джерелом тренінгу є педагогіка співробітництва і розвивального навчання. В її основу покладено ідеї

радянського психолога Виготського, які він сформував у 20-ті роки ХХ століття

Вони зводяться до наступного:

1.  Соціальне оточення дитини є основним джерелом її розвитку.

2.  Навчання відбувається шляхом наслідування.

3.  Важливо не те, що дитина вміє робити тут і тепер, а те, що вона сьогодні може виконати за допомогою

дорослого або у співпраці з іншими, а завтра - вже самостійно (це і є зоною її найближчого розвитку).

4.   Навчання і виховання здійснюються у процесі колективної діяльності.

5. Зміст навчання повинен мати превентивний характер з урахуванням зони найближчого розвитку дитини.

6. Для ефективного впливу необхідно використовувати методи, що базуються на активній участі і співпраці

учнів між собою і з учителем.

Урок-тренінг і традиційні форми навчання мають суттєві відмінності у методиці проведення. Традиційне

навчання більш орієнтоване на правильну відповідь, і за своєю суттю є формою передачі інформації та засвоєння знань. Натомість тренінг, перш за все, орієнтований на запитання та пошук. На відміну від традиційних тренінгові форми навчання повністю охоплюють весь потенціал учня професійного навчального закладу: рівень та обсяг її компетентності (соціальної, емоційної та інтелектуальної), самостійність, здатність до прийняття рішень, до взаємодії тощо. Звичайно, традиційна форма передачі знань не є сама по собі чимось негативним, проте у світі швидких змін і безперервного старіння знань традиційна форма навчання має звужені рамки застосування.

Так само, як і будь-яке навчальне заняття, урок-тренінг має певну мету, якою можуть бути:

інформування та набуття учасниками тренінгу нових професійних навичок та умінь; опанування нових технологій у професійній сфері; зменшення чогось небажаного (проявів поведінки, стилю неефективного спілкування, особливостей реагування тощо); зміна погляду на проблему; зміна погляду на процес навчання, аби зрозуміти, що він може давати наснагу та задоволення; пошук ефективних шляхів розв'язання поставлених проблем тощо.

Отже, інноваційне навчання у вигляді уроку-тренінгу має чітко структуровану основу. А інноваційні

методи, що застосовують під час проведення тренінгу, передбачають використання системи прийомів, спрямованої головним чином не на повідомлення готових знань, а на організацію умов для самостійного одержання знань у навчальному закладі.

        Про технологію ТРІЗ в образотворчому мистецтві

Download
ТРІЗ технологія.pptx
Microsoft Power Point Presentation 219.1 KB

Нетрадиційні техніки малювання

Download
Нетрадиційні техніки малювання.pptx
Microsoft Power Point Presentation 2.9 MB